E-Business Monitor Hoe bereik je betere prestaties door meer balans?

Hoe kunnen wij cross-channel  binnen organisatie verbeteren en versnellen? Welke processen moeten wij aanpakken om meer rendement te halen? Hoe kunnen wij onze cross-channel prestaties benchmarken? Om antwoorden op deze (en andere) vragen te krijgen heb ik de E-Business Monitor ontwikkeld.

Startpunt voor verbetering

Ik heb me over de jaren heen gespecialiseerd in het onderzoeken, beoordelen en benchmarken van cross-channel organisaties en kanalen. Mijn kennis en ervaring heb ik gebruikt bij het realiseren van het ‘E-Business Monitor‘. De doelstelling hiervan is om de ontwikkeling van E-Business te stimuleren door het beschikbaar maken van een wereldwijde, onafhankelijke standaard in E-Business Monitoring & Benchmarking. Daarom is op basis van het onderzoeksmodel een online platform gerealiseerd: de E-Business Monitor. Dit biedt deelnemers toegang tot de eigen resultaten, inzicht in verbeterpunten en een benchmark ten opzichte van land, industrie en soortgelijke bedrijven.

Waarom een E-Business Monitor?

Consumenten veranderen snel en gebruiken internet massaal voor oriëntatie, informatie en hun aankopen. Ik geloof dat organisaties verschillende fases van volwassenheid doorlopen op het gebied van online / E-Business. Hierbij worden ze geconfronteerd met uitdagingen op verschillende gebieden. Van strategie, eigenaarschap, processen, kennis & competenties tot aan techniek, cultuur en meetbaarheid. De ‘E-Business Monitor’ helpt organisaties:

  • vast te stellen hoe volwassen de organisatie is
  • inzicht te krijgen waar verbeteringen in de huidige situatie gerealiseerd kunnen worden
  • benchmarken ten opzichte van cross industrie best-practices
  • op hun weg naar volwassenheid

De ‘E-Business Monitor‘ helpt bedrijven sneller veranderen en meer rendement te halen door inzichtelijk te maken waar de kansen liggen.

Aanpak

Om te komen tot een ‘E-Business Monitor‘ worden drie stappen genomen:

  1. Monitor:
    op basis van een intake gesprek worden aanpak, betrokkenen en eindresultaten samen vastgesteld. Vervolgens wordt een aantal  interviews gehouden met betrokkenen uit de hele organisatie.
  2. Analyse:
    in deze fase wordt een analyse gedaan van de resultaten en beschikbare data. Op basis hiervan wordt de ‘E-Business Monitor‘ opgesteld.
  3. Improve:
    op basis van ‘E-Business Monitor‘ worden aanbevelingen en quick wins uitgewerkt. De resultaten worden vervolgens met opdrachtgever en senior management besproken. Dit is het startpunt voor concrete acties.

Resultaten

De resultaten van de ‘E-Business Monitor‘ zijn:

  • E-Business Monitor‘ rapport voor uw organisatie
  • inzicht wat goed gaat en waar verbeteringen mogelijk zijn
  • een gedragen beeld binnen uw organisatie van de verbeterpunten
  • aanbevelingen per verbeterpunt
  • een concreet stappenplan om verbeterpunten te realiseren

Op basis van De E-Business Monitor heb ik projecten gedaan bij: DSM, Essent, Philips, Sun Life Financial, USG, etc.

Aandachtsgebieden

Om te kunnen bepalen hoe goed een organisatie in staat is herhaalbaar succesvol te zijn op het gebied van E-Business moet gekeken worden naar 3 kernonderdelen: organisatierandvoorwaarden en resultaten. Onderzoek bewijst dat organisaties die meer volwassen zijn betere resultaten behalen. In deze economisch moeilijke tijden een voordeel.

De belangrijkste kenmerken van het E-Business Monitor:

  • vier niveaus van ontwikkeling
  • drie aandachtsgebieden: organisatie (E-Business Maturity), randvoorwaarden (E-Business Promoter Score) en resultaten
  • zestien categorieën: van strategie tot en met marktpotentie

Meer informatie over de E-Business Monitor:

Tot de deelnemende bedrijven behoren:


Meer informatie

Wilt u weten op welke manier de ‘E-Business Monitor‘  ingezet kan worden voor uw organisatie? Neem dan contact op met Gijsbert van der Sleen.

Neem direct contact op