Vier veelgestelde vragen over digital marketing teams

0

Een van de eerste vragen die mij gesteld wordt als ik bij klanten kom praten over het verbeteren van de internet marketing performance is waar een online team het beste  “opgehangen” kan zijn. Vervolgens komen dan natuurlijk vragen los met betrekking tot: 2) de manier van aansturen (governance), 3) de kernactiviteiten van een online team en de 4) team omvang.

Vier logische vragen om te achterhalen hoe effectief en efficiënt de eigen organisatie is ten opzichte van de doelstellingen en die van marktpartijen. Op basis van onderzoek is natuurlijk best een stap te maken om hier antwoorden op te geven:

Marketing in control1) waar moet het digital marketing team organisatorisch rapporteren?

Dit is in eerste instantie afhankelijk van de focus van het internet kanaal (sales, marketing, service, etc.). De plaats in de organisatie is bepalend voor de digital marketing doelstellingen (en vice versa). Verder blijkt dat de digital marketing verantwoordelijkheid vooral bij marketing ligt (34% van alle organisaties).

 

Digital marketing maturity2) hoe moet een internet marketing team worden aangestuurd?

Dit is afhankelijk van een groot aantal factoren, met name de volwassenheid van de organisatie op het gebied van digital marketing. Onvolwassen organisaties zijn decentraal georganiseerd. Om meer volwassen te kunnen worden is de natuurlijke stap om een centraal digital marketing team in te richten. De rol van deze afdeling verandert in de loop van de tijd van het inrichten van een digitaal kanaal en organisatie tot een strategie en innovatie afdeling.

 

digital marketing objectives3) welke taken en verantwoordelijkheden moeten in een digital marketing team belegd worden?

Afhankelijk van de focus van het internet kanaal zullen er andere activiteiten binnen het team belegd worden. Wel is er een trend dat meer volwassen organisaties zich richten op kernactiviteiten en de overige activiteiten uitbesteden aan specialisten. Dit geldt zowel voor de IT gerelateerde (hosting, beheer) als de meer specifieke kanaal activiteiten (SEO, bannering, content translations, etc.).

 

dencentralized teams4) wat is de ideale internet marketing team omvang?

Dit is lastig omdat het er vaak onduidelijkheid is over het wel of niet meerekenen van IT personeel, het centrale ten opzichte van het decentrale team en full-time medewerkers (alleen internet marketing) ten opzichte van een bijkomende taak voor overige medewerkers. Wel zijn centrale digital marketing teams het grootst (en meest volwassen). Overig onderzoek komt gemiddeld tot 18 digital marketing specialisten ten opzichte van 34 marketing medewerkers (Chaffey) en bij hele grote organisaties tot 1 FTE per 240 medewerkers (Forrester).

Digital marketing team benchmarken:

Genoeg vragen dus en nog lang niet alle antwoorden. Daarom is nu een survey gestart. Meer informatie over de survey vind je hier. Help mee meer inzicht te geven en besteed 30-45 minuten van je tijd aan het invullen ervan. Klik op onderstaande banner om mee te doen.

Meer informatie:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>