Wat doet een internet marketing organisatie?

0

Een van de eerste vragen die mij gesteld wordt als ik bij klanten kom praten over het verbeteren van de internet marketing organisatie, is waar een online team het beste ‘opgehangen’ kan zijn. Vervolgens komen dan natuurlijk vragen los met betrekking tot de manier van aansturen (governance), de kernactiviteiten van een internet team en de omvang. Logische vragen om te achterhalen hoe effectief en efficiënt de eigen online organisatie is ten opzichte van de doelstellingen en die van marktpartijen. Antwoorden op deze vragen moeten komen uit het vergelijkend onderzoek: Hoe richt je een digital marketing organisatie in?

Om de taken en verantwoordelijkheden van een internet marketing organisatie in kaart te brengen maak ik gebruik van de volgende indeling:

Wat doet een digital marketing organisatie?

  • Demand | Business management & consultancy
    • Digital marketing advies: bijvoorbeeld |strategie & planning, onderzoek & benchmarken, domein expertise (marketing-, sales- en/of markt expertise)
    • Online kanaal management: bijvoorbeeld | processen & procedures, standaarden & richtlijen
    • Business management: bijvoorbeeld | demand management, planning & controle, account- & relationship management
    • Ontwikkeling & implementatie: bijvoorbeeld | programma & project management, defintie van requirements (functioneel), aansturing van derde partijen
  • Digitaal kanaal
    • Attract | acquisition & branding
      • Branding & PR: bijvoorbeeld |web relations, communities & sociale media
      • eMarketing: bijvoorbeeld |email marketing, search engine positioning, search engine marketing, webvertising
      • Third parties: bijvoorbeeld |affiliates, partnerships, sponsoring
    • Convert | conversion & site management
      • Online propositie ontwikkelin: bijvoorbeeld | verkoop campagnes, acties & promoties
      • Site experience: bijvoorbeeld |bruikbaarheid, interactie ontwerp, functionaliteit & grafisch ontwerp, webanalye, website prestatie meting
      • Content creatie & management: bijvoorbeeld |copywriting, webcontent management, content management, meta data management, vertalingen
    • Grow | service & grow
      • Customer support: bijvoorbeeld |online propositie ontwikkeling (service), online support (agent, chat, co-browsing)
      • Cross & up-sell (grow): bijvoorbeeld |service campagnes, acties & promoties
      • eCRM: bijvoorbeeld |email marketing (service & grow), loyaliteit, customer insights, customer lifecycle management
  • Supply | IT Management & Infrastructure
    • Webprojects: bijvoorbeeld – implementation new releases, realisation web campaigns,
    • Maintenance & Support: bijvoorbeeld – site performance management, incident & problem management, change, release and test management, manage external parties
    • Infrastructure & Hosting: bijvoorbeeld – platform management, Service Level Agreement management

Mijn ervaring is dat je hiermee in de praktijk 95% van alle activiteiten afdekt. Dit overzicht is een praktisch hulpmiddel om te bepalen wie waarvoor verantwoordelijk is. Vaak blijken verschillende aandachtsgebieden geen of meerdere eigenaren te hebben. Ook geeft het direct inzicht  voor welke gelijksoortige activiteiten meerdere externe partijen worden ingeschakeld. Hiermee is dan direct een aantal quick wins te benoemen.

Op basis van dit overzicht moeten er keuzes gemaakt worden welke activiteiten waar binnen de organisatie belegd gaan worden en welke door externen ingevuld gaan worden. Dit geeft direct een aantal stuurmiddelen. Volgende stap is natuurlijk om persoonlijke competentie ontwikkeling in gang te zetten op basis van de gemaakte keuzes.

Meer informatie:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>