Digital marketing doelstellingen niet innovatief

0
E-Business doelstellingen 2009. Bron: Atos Consulting

E-Business doelstellingen 2009. Bron: Atos Consulting

Zoals al eerder aangegeven is E-Business nog lang niet volwassen in Nederland. De waarde ervan wordt nog teveel op afdelingsniveau gezien. Belangrijk aandachtspunt is het achterblijven van de kennis en vaardigheden binnen bedrijven om E-Business goed op te pakken (binnen de hele organisatie en niet alleen het digital marketing team). Gevolg is dat het bedrijfsleven de kracht van E-Business nog onvoldoende benut. In de huidige economische situatie houdt dit een grote kans en een grote bedreiging tegelijkertijd in.

Kans voor de bedrijven die zich bewust zijn van de strategische waarde van digital marketing voor de hele organisatie. Binnen dit type bedrijven zal digital marketing tegen de stroom in groeien. Bedreiging voor de bedrijven die hiervan (nog) niet overtuigd zijn. Hier zal gekozen worden voor andere prioriteiten en loopt digital marketing het risico het kind van de rekening te worden.

Interessant is het dan om te kijken naar de digital marketing doelstellingen. Deze zijn het beste te omschrijven als behoudend. De belangrijkste doelstellingen zijn:

  • 1) Het verbeteren van de service-kwaliteit
  • 2) Online verkopen
  • 3) Leveren van informatie
  • 4) Verlagen van de kosten

Als we in detail naar de cijfers kijken, dan blijkt dat de digital marketing doelstellingen gelijk verdeeld zijn over het krijgen van nieuwe klanten (19%) en het servicen van bestaande klanten (18%). In mijn ogen staan deze doelstellingen haaks op elkaar. Zeker als ze binnen dezelfde sector en/of klantengroep spelen. Het verkrijgen van nieuwe klanten voor de ene organisatie gaat altijd ten kosten van het klantenbestand van een andere marktpartij. Misschien een goed idee om de eigen doelstellingen te evalueren in relatie tot die in de markt.

Wat verder opvalt, is dat digital marketing nauwelijks ingezet wordt voor het ontwikkelen van nieuwe markten en distributiekanalen. Dit in tegenstelling tot wat doorgaands wordt aangenomen. En het is zeer opmerkelijk te noemen dat mobile marketing niet op de agenda staat!

Kortom, voor bedrijven die goed weten waar ze staan kansen genoeg om onderscheidend te zijn met het inzetten van digital marketing initiatieven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>