10 tips voor succesvollere online communities

0

Ik ga niet zeggen dat ik ineens expert ben geworden op het gebied van online communities, mijn ex-collega Lode Broekman is daar bijvoorbeeld veel beter in thuis, maar ik ben dol op lijstjes. Vooral als ze een aantal kernpunten van het succesvol realiseren van Enterprise 2.0 initiatieven benadrukken. Dus hier is een lijst met 10 tips voor succesvollere online communities:

  • Ga uit van de behoeftes van de community – tja, deze spreekt zo voor zich dat het raar is dat hij nog steeds genoemd moet worden
  • Technologie is meestal geen probleem – tenminste, de technologie is beschikbaar, misschien alleen niet binnen de organisatie!
  • Actief?community management is essentieel – door de deelnemers aan de community of door de organisatie erachter
  • Het bepalen van het success van een community vereist nieuwe meetmethodes – de waarde van een community is vaak vooraf moeilijk te waarderen en ook de resultaten zijn niet per definitie direct te vertalen in kpi’s
  • Hoewel persoonlijke sociale netwerken, door de consument ge?nitieerde communities en door de organisatie ge?nitieerde communities erg op elkaar lijken hebben ze wel degelijk een totaal andere dynamiek – het is net als met voetbal, Ajax en Helmond Sport spelen in de basis hetzelfde spel, de verschillen zijn enorm
  • Communities werken wel degelijk als een marketing kanaal, alleen niet op de traditionele manier - organisaties zullen dus kennis en expertise in huis moeten halen om ‘dialoog marketing’ te kunnen benutten
  • Hoe duidelijker en beter de rol van de organisatie in de communitie, hoe beter de community werkt – het harde werk met een communitie begint pas als hij operationeel is
  • Een succesvolle communitie vereist vertrouwen en betrokkenheid – het loslaten van de controle en het vertrouwen op de communitie deelnemers zelf is niet makkeljk maar wel noodzakelijk. Zie het als je dochter, op een dag gaat ze uit met god weet wie maar het komt uiteindelijk allemaal goed (meestal)
  • Maak een keuze tussen het opzetten van je eigen community of het deelnemen aan een bestaande – consumenten voelen zich lekker in de communities die ze zelf gekozen hebben, waarom zouden ze daar weggaan en naar jou toekomen. Wel extra eng, nog meer controle loslaten en de voordelen mogelijk delen met anderen. Dit was een van de stellingen van ons Customer Management 2.0 seminar (2007) waar ik al eerder over schreef.
  • Zorg ervoor dat de communitie onderdeel wordt van andere (marketing gerelateerde) aspecten van de organisatie -?niet alleen worden communities succesvol ingezet voor oa. customer service, innovation & co-creatie, trend spotting etc., ook wordt er binnen communities waardevolle informatie opgedaan over klanten, producten en diensten van de organisatie!

Deze top 10 komt mooi overeen met de ‘7 habits of highly effective customer management organizations‘ waar collega’s Hans Notenboom en Stephan Linnenbank over publiceren. Voor de duidelijkheid, dit zijn ze:

  • Bouw een klantgerichte cultuur
  • Maak transparantie een doel op zich
  • Zorg dat alle klanten anders mogen zijn
  • Breng compliancy en riskmanagement op orde
  • Geef klanten waar mogelijk invloed
  • Meet wat er gebeurd en stuur bij
  • Breng klanten met elkaar in contact

Meer informatie:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>