E-Business Maturity Model achtergronden

In 2007 ben ik gestart met het opstellen en valideren van een ‘E-Business Maturity Model’. De basis voor dit model vormen het standaard Capability Maturity Model en het Atos Consulting klaverblad model.

Waarom een maturity model?
Organisaties doorlopen verschillende fases van E-Business volwassenheid. Hierbij worden ze geconfronteerd met uitdagingen op verschillende gebieden. Van strategie, eigenaarschap, processen, kennis & competenties tot aan techniek, cultuur en meetbaarheid.

Het E-Business Maturity Model helpt organisaties:

  • vaststellen hoe volwassen de organisatie is op het gebied van E-Business
  • inzicht te krijgen waar verbeteringen in de huidige situatie gerealiseerd kunnen worden
  • benchmarken ten opzichte van cross industrie best-practices
  • op hun weg naar E-Business maturity

Daarnaast kan het E-Business Maturity Model gebruikt worden om te evalueren, analyseren en verklaren.

Wat is de waarde van een maturity model?
Uitgangspunt is dat een grotere mate van volwassenheid direct gerelateerd is aan het vermogen van de organisatie om betere resultaten te behalen. Omdat de organisatie beter E-Business initiatieven en processen uitvoert en daarmee hogere rendementen behaalt op de investeringen in E-Business.

De belangrijkste kenmerken van het E-Business Maturity Model:

  • vier aandachtsgebieden: management & organisatie, processen, infrastructuur, mensen & cultuur
  • twaalf categorieën: van Visie & Strategie tot en met Business & IT alignment
  • vijf volwassenheids niveaus: initial, repeatable, defined, managed, optimizing
  • acht factoren: die E-Business stimuleren / tegenwerken

Meer informatie:

  • Adviesmeer over onze aanpak en resultaten voor uw organisatie
  • Slidesharebasispresentatie van het E-Business Maturity Model

maxx-online-quick-scan-200x30

Gerelateerde informatie: